بررسی پارامترهای مؤثر در تحلیل ترموالاستیک درام دوار هدفمند در موتور توربینی هوایی تحت بار حرارتی غیرخطی

بهروز شهریاری؛ محمدسهیل صادقی نژاد

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 106-135

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.106

چکیده
  در این پژوهش، یک حل تحلیلی دقیق برای تحلیل ترموالاستیک یک درام دوار در هر دو حالت همگن و ساخته‌شده از مواد مدرج تابعی (FGM) تحت بارگذاری‌های داخلی و خارجی ارائه شده است. در حالت FGM تغییرات خواص مکانیکی در راستای شعاعی درام به‌صورت نمایی فرض شده است. حرارت وارده به‌صورت تابع دلخواهی از شعاع بر سازه اثر می‌کند. برای اعمال گرادیان حرارتی ...  بیشتر

برداشت انرژی پیزوالکتریک از تیر های تابعی مدرج با استفاده از تئوری-های تغییر شکل برشی اصلاح شده

کوروش خورشیدی؛ مهدی کریمی؛ مهدی رضایی سرای

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 136-154

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.136

چکیده
  در مقاله‌ی حاضر به بررسی برداشت انرژی از تیر های ناهمگن با لایه پیزوالکتریک با استفاده از تئوری‌های اصلاح شده پرداخته شده است. شرایط مرزی‌ کلاسیک متفاوتی که ترکیب حالات مختلف گیردار، آزاد و ساده می‌باشد برای تیر لحاظ شده است. خواص سازه پایه بصورت توانی در راستای ضخامت تغییر می‌کند به طوریکه با تغییر پارامتر توانی درصد‌های حجمی ...  بیشتر

مطالعه منیپولیشن نانوذره دی‌اِن‌اِی با بهره‌گیری از میکروسکوپ نیروی اتمی برپایه‌ی روش المان محدود با استفاده از تئوری‌های مکانیک تماس

محمد خلیلی؛ معین طاهری؛ سید حسن بطحائی؛ فائزه شاکری

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 155-174

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.155

چکیده
  منیپولیشن نانو ذرات فرایندی است که در طی آن با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی ذرات در مقیاس میکرو/نانو جابه‌جا می‌شوند و در گستره‌ی کاربردی بسیار زیادی از تولید قطعات تا دنیای پزشکی دارد. در این مطالعه با استفاده از تئوری‌های مکانیک تماس هرتز، جی‌کی‌آر، دی‌اِم‌تی و بی‌سی‌پی و همچنین استفاده از ساختار سلول زیستی دی‌اِن‌اِی ...  بیشتر

طراحی کنترل‏گر فعال نیرو سیستم تعلیق صندلی راننده مجهز شده به میراگر هوشمند مگنتورئولوژیک

منا طهماسبی؛ محمد گهری؛ محمد مبارک آبادی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 175-200

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.175

چکیده
  ارتعاشات انتقال‏یافته به بدن راننده در خودروهای غیر‏جاده‏ای سنگین که سیستم تعلیق اولیه ندارند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در بلند مدت می‏گردد. معمولا در این‏گونه از وسایل‏نقلیه سیستم تعلیق ثانویه در صندلی راننده تعبیه می‏شود تا بتواند جداسازی ارتعاشی و جذب آن را انجام دهد و باعث جلوگیری از مشکلات سلامتی بخصوص در ستون فقرات ...  بیشتر

تحلیل ارتعاش خارج از صفحه‌ی نانو لوله‌های کربنی تک جداره با استفاده از تئورهای ‌گرادیان کرنش و تنش بر مبنای تئوری پوسته‌ی نازک دانل

سعید جعفری مهرآبادی؛ تهمورث عسگری؛ محمد خدادادی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 201-215

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.201

چکیده
  امروزه، مواد دارای ساختار میکرو / نانو به طور گسترده ای در کاربردهای مختلف مهندسی از قبیل سیستم های نانوالکترومکانیکی، علوم مربوط به نور، مهندسی هسته ای، مهندسی هوا فضا، ذخیره انرژی، مهندسی عمران و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. به تازگی، تئوری های مختلف غیر کلاسیک مانند تنش کوپل، الاستیسیته غیر محلی و گرادیان کرنش جهت در نظر گرفتن ...  بیشتر

بررسی تجربی زبری سطح در میکرو سوراخ‌کاری برنج به‌جهت بهینه‌سازی پارامترها با استفاده از روش آماری ای-فست

وحید طهماسبی؛ زهرا سادات اقدامی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 216-230

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.216

چکیده
  امروزه فرآیند سوراخ‌کاری یکی از بنیادی‌ترین فرآیندهای ماشین‌کاری در میان فرآیندهای صنعتی است که جهت بهبود بهره‌وری و تولیدات به سمت ماشین‌کاری با سرعت‌بالا و دقت زیاد در حال حرکت است. ابزارهای مورداستفاده در این فرآیند نقش کلیدی و مهمی داشته و می‌توانند باعث افزایش کیفیت سطح سوراخ‌های موردنظر شوند. اگرچه قیمت ابزارهای سوراخ‌کاری ...  بیشتر

حل ارتعاش برون-صفحه‌ای نانو ورق نسبتاً ضخیم براساس تئوری غیر‌محلی تغییر شکل برشی سینوسی

پیمان یوسفی؛ محمد خدادادی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 231-246

https://doi.org/10.52547/masm.1.2.231

چکیده
  در این مقاله حل دقیق ارتعاش برون صفحه‌ای نانو ورق‌های مستطیلی نسبتاً ضخیم براساس تئوری غیر‌محلی تغییر شکل برشی سینوسی اصلاح شده با در نظر گرفتن شرایط مرزی لوی ارائه شده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی اثر مقیاس کوچک بر پارامترهای فرکانسی نانو ورق‌های مستطیلی نسبتاً ضخیم می‌باشد. برای توصیف تأثیرات مقیاس کوچک بر ارتعاش خارج از صفحه‌ی ...  بیشتر