سید میلاد رحیمدادی؛ محسن حیدری بنی؛ جعفر اسکندری جم
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1402
چکیده
پوستههای کامپوزیتی به دلیل وزن کم و استحکام زیاد در صنایع متنوعی بهصورت گسترده استفاده میشوند که برای طراحی این سازهها تحلیلهای مهندسی مختلفی صورت میگیرد و یکی از مهمترین مطالعات، بررسی کمانش پوستهها در بار محوری است. هدف این پژوهش بررسی روش همبستگی ارتعاشی بر روی استوانه کامپوزیتی دارای عیب تورق میباشد. عیب تورق ...
بیشتر
پوستههای کامپوزیتی به دلیل وزن کم و استحکام زیاد در صنایع متنوعی بهصورت گسترده استفاده میشوند که برای طراحی این سازهها تحلیلهای مهندسی مختلفی صورت میگیرد و یکی از مهمترین مطالعات، بررسی کمانش پوستهها در بار محوری است. هدف این پژوهش بررسی روش همبستگی ارتعاشی بر روی استوانه کامپوزیتی دارای عیب تورق میباشد. عیب تورق در شرایط مختلفی در سازه ایجاد میشود و تاثیر زیادی بر استحکام استوانه میگذارد. لذا در پژوهش حاضر ابعاد و تعداد مختلف تورق در نمونههای متنوعی تحت روش همبستگی ارتعاشی مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از الیاف کربن T300 برای تقویتکننده و از رزین گرما سخت LY556 برای زمینه استفاده شد. هاردنر و شتابدهنده ترکیب شده با رزین در این پژوهش به ترتیب HY917 و DY70 میباشند. لایه چینی در نمونهها با زوایای [55 90 90 55] به روش رشته پیچی انجام گرفت که با استفاده از ورق تفلون بین لایههای ۲ و ۳ عیب تورق مصنوعی ایجاد شد. نمونههای ساخته شده در نیروهای فشاری مختلف تحت آزمون مودال قرار گرفتند و سپس به روش آزمون مخرب کمانشی بار بحرانی نمونهها بدست آمد. با استفاده از نرمافزار مدلسازی عددی بهصورت تحلیل خطی و غیرخطی بار بحرانی کمانش و فرکانسی طبیعی در بارهای محوری فشاری مختلف محاسبه شده و با نتایج تجربی مقایسه شدند. روش همبستگی ارتعاشی با نتایج تجربی و مدلسازی عددی غیرخطی در نمونههای بدون عیب با دقت 3 درصد توانست بار بحرانی کمانش را پیشبینی کند اما در نمونههای دارای عیب تورق دقت این روش بسیار کم بود.